egy pillanat...
2019. április 11.

Szakemberek, tudósok kutatások segítségével kiderítették, hogy a színek igen fontos szerepet játszanak, hogy mit és hogyan fordítunk le magukban. A színek segítik az asszociációt, a marketing pedig ezt alaposan kihasználja. Akik jártasak a színek pszichológiájában, pontosan tudják, hogyan és milyen színekkel kell hirdetniük egy márkát, egy terméket ahhoz, hogy az sikeres legyen. Legyen szó egy weblapról, egy szórólapról, egy plakátról, egy vállalat logójáról, a jól kiválasztott színek fokozhatják az eladást.

A színeknek, amelyeket az utcán sétálva pillantasz meg a különféle üzletek előtt, jobban befolyásolják döntésedet, mint gondolnád. Sok esetben csak egy szín miatt döntesz az A opció mellett a B helyett. A legtöbb termékcsomagolás és reklám mögött egy jól felépített stratégia áll, amelyet kifejezetten a színek pszichológiájában jártas szakemberek építettek fel.

A piackutatók azt találták, hogy a színek jelentősen befolyásolják az emberek vásárlási szokásait, és míg az impulzív személyeket inkább a piros, a narancssárga, a fekete és a kék színek ösztönzik vásárlásra, addig azokat, akik alaposabban megfontolják döntésüket a vásárlás előtt, a rózsaszín, a világoskék és a tengerkék színek.

Ha megfelelően, célközönségedet figyelembe véve használod a színeket, növelheted eladásaidat. Ehhez nyújtunk egy kis segítséget jelen írásunkban.

1. Gondolj a célpiacodra!

Tegyük fel, hogy kisgyermekeknek készült könyveket árulsz. Ez esetben a marketing stratégiádnak azt kell figyelembe vennie, hogy ezeket a szülők és a nagyszülők fogják megvásárolni a piciknek.

A könyveknek színeseknek kell lenniük, hogy tetsszen a gyermekeknek, azonban az azt reklámozó weblapoknak, szórólapoknak, plakátoknak a szülőknek, nagyszülőknek kell szólniuk. Használj kéket, amely bizalmat áraszt, rózsaszínt, amely biztonságot, valamint citromsárgát, amely boldogságot és szórakozást!

2. Gondolj vásárlóid személyiségére!

Gondoltál már arra, hogy a Te vásárlóinak melyik szín tetszik a legjobban? Ha meghatároztad célközönségedet, már csak ezt kell kiderítened. A Te ügyfeleid melyik színt választanák?

PIROS

Akik a piros színt kedvelik energikusak, felszabadultak, nyitottak. A szín erős érzelmeket vált ki. A szerelem, a szenvedély színe is a sötétebb árnyalatai dühöt, bátorságot, vágyódást, haragot is sugallnak. Leginkább a figyelem felkeltése a figyelem odavonzására a legfőbb ismérve. A legtöbb tiltó tábla, figyelmeztetés, kiemelés a piros színnel történik, egyszerűen azért, mert gyorsan észrevesszük. Ha pirosat látsz, úgy érzed, sürgetnek. Gondolj csak a boltokban az “akció” szóra!
Nagyon jól működik háttérként, ott ahol kattintást akarunk elérni, ott ahol a fontos mondanivalót emelünk ki, tehát tettre sarkall! Érdekesség hogy a piros autókat gyakrabban lopják el, sőt talán gyorshajtásra is sarkall. Előszeretettel használja az élelmiszeripari is, mert fokozza az étvágyat. Nézzük meg kik váltak sikeressé a piros szín égisze alatt:

SÁRGA

A sárga szín növeli a jókedvet, optimizmust, fiatalságot áraszt. Szimbolizálja a napsütést, boldogságot és erőt ad. Figyelemfelkeltő jellege miatt több vállalat is használja logójában, így például a McDonald’s. Célravezető szín, így a piros mellett kiemelésként is használhatod, pl. egy fekete háttér előtt különösen ráirányul a figyelem. Ne használd, ha exkluzív és drága dolgok csomagolását tervezed, mert sokan gyermetegnek gondolják. Fiatalos márkák fiatalos logók:

KÉK

A kék szín kedvelői általában a gyermekek és a fiatalok. A kékről a békére, a vízre és a kék égboltra asszociálunk. A szín biztonságérzetet nyújt, de hideg színként tekintünk rá. Sok színnel kombinálható, pirossal erőteljes lesz, viszont kicsit ellensúlyozza azt. Sárga kombinációval azonnal a kék égen lévő napot juttathatja eszünkbe, ami jókedvet fog felidézni számunkra. A világosabb kék derültséget, optimizmust, a sötét tónusúak bölcsességet és tudást szimbolizálnak. Az zöld és a fehér mellett az egészség megőrzésében előszeretettel használják hirdetésekhez, csomagolás tervezéséhez. Takarítással, tisztítással foglalkozó cégek alapszíne a zöld mellett. Érdekesség, hogy csökkenti az étvágyat, a szúnyogok jobban vonzódnak a kékhez, és a leggyakrabban használt szín az irodákban a nyugtató hatása miatt. A kék nem kötődik nemhez, így férfiak és nők is egyaránt viselhetik. Milyen cégek lettek sikeresek kékben?

ZÖLD

A zöld színt az egészséggel, nyugalommal, a természettel és a pénzzel hozzuk összefüggésbe, de a kékhez hasonlóan a békét is szimbolizálja. A szín nyugtató hatásának mi sem lehet jobb bizonyítéka, hogy a kórházak falait általában zöldre festik. A természetben a leggyakrabban előforduló szín. Az emberek által legkönnyebben észrevehető és talán legpihentetőbb szín. Természetesen sok egészségmegőrzéssel foglalkozó cég használja, de előszeretettel használják a biotermékekkel foglalkozók is. A pénzügyi szektor elsődleges színe is a zöld. Színkombinációban leginkább a sárgával harmonizál, de a kékkel is a természetességet harmóniát áraszt.

NARANCSSÁRGA

A narancssárga fiatalos szín, ez a cselekvés, valamint a nagylelkűség színe is. Kevert szín, hiszen a piros és a sárga keveréke. Érzelmeket, melegséget sugároz magából, ugyanakkor ez a szín a figyelemfelkeltésre is szolgál. Gondolj csak az útterelő kúpokra! Milyen színűek is? A marketingben a narancssárga agresszíven hathat és cselekvésre buzdít. Vásárolj, siess! A játékipar előszeretettel használja fiatalossága miatt, de élvezeti cikkek és élelmiszerek esetében is sokan használják csomagolásra, sőt online térben is nagy jelentősége van hasonlóan a piroshoz.

LILA

Ez a „legszexibb” szín. Gondolj a híres parfümökre! A márkák előszeretettel gyártanak hölgyeknek készült, lilába csomagolt illatokat. Emellett a különféle ránctalanító krémek, kozmetikumok doboza is gyakran ilyen színű. A lila szín kedvelői gyakran művészeti beállítottságúak, a színt a gazdagsággal, sikerrel, bölcsességgel hozzuk össze. A lila emellett nemes, királyi szín is. A márka, amely a lila színt választja, bölcsességet és kreativitást sugároz magából. Erőteljes szín, de logóban és weben viszonylag ritka a használata, mégis van pár márka, logó ami azonnal eszünkbe jut a liláról.

FEKETE

Egyszerre sugall eleganciát és ridegséget, erőt, merevséget, de más színekkel kombinálva csodát érhetünk el vele. Nagyon sok logó alapszíne a piros-fekete, nem véletlenül, mert ez a kombináció erőt és tiszteletet mutat. Fehérrel kombinálva időtlen klasszikust kapunk. Ha a fekete színről beszélünk, akkor elmaradhatatlan kombinációja az arannyal és az ezüsttel, ami a luxust és a gazdagságot jelképezi. Sok márka használja a feketét, hiszen olyan erőt, tiszteletet sugároz, mint semmi más, ellenben nagyon elegáns.

FEHÉR

Tisztaságot, fényt, tökéletességet, megbízhatóságot jelképez, tehát pozitív érzelmeket társítunk hozzá elsősorban. Ugyanúgy, mint a fekete, eleganciát sugároz, a luxust társítjuk hozzá, illetve nem utolsósorban az egészséget. A fehér nagyít, a fekete kisebbé változtat, persze mindezt csak optikailag. Más színekkel társítva, például arannyal, ezüsttel, ugyanolyan elegáns összképet kapunk mint a feketénél.

Sokat használják a minimalista stílus kedvelői, ugyanúgy papíron, weben, mint bútorban. A hi-tech ipar is kedveli, hiszen letisztultságot, könnyű kezelhetőséget és felhasználó barátságot ígér. Sűrűn használják egészségügyi termékek csomagolásánál, de fehér köpenyben dolgoznak az orvosok, a higiéniai termékeket előállítók, a hi-tech ipar üzemeinek dolgozói is.

SZÜRKE

A fekete és a fehér szín közötti átmenet, ami kompromisszumot jelent. A semlegesség, állandóság, komolyság, bölcsesség, azok a kifejezések, amik leginkább jellemzőek a színre. Széleskörűen használhatóak az árnyalatai, ezért nagyon sokan kedvelik. Gondold végig, hogy hány autógyártónak van szürkeárnyalatos változatú logója. Majdnem mindegyiknek van krómozott változata az autója orrán, így nem is tudja elkerülni.

Te milyen színt választanál? Vagy ami még fontosabb: a Te ügyfeleid melyiket választanák?

forrás: http://cegarculat.hu