egy pillanat...
2019. január 10.

A megfelelő eszközökkel és készségekkel felvértezve megtalálhatja álommunkáját.

Mielőtt belefogna az új álláskeresésbe fogalmazza meg, hogy mit vár el az új munkakörtől. Ha ezzel tisztában van, az nagy segítséget jelent mind abban, hogy meghatározza, milyen állást keres pontosan, mind abban, hogy a legjobb formáját hozza. 

Akár pályakezdőként indul az ágazatban, akár a következő kihívásra készül, az álláskeresés első lépéseként meg kell határozni, mi az, ami igazán fontos az Ön számára.

Először is gondoljuk végig, mi jelent Önnek örömöt, és milyen iparágak és cégek illenének Önhöz a legjobban. Ha öt dolgot kellene felsorolnia, amelyet egy állástól vár, melyek lennének ezek? Szeret embereknek segíteni a tanulásban, vagy szeret számokkal dolgozni, esetleg olyan munkát szeretne, amelyet rugalmas munkaidőben végezhet?

Jobban megismerheti saját magát, ha megkérdezi barátait, családtagjait és munkatársait, véleményük szerint milyen szavak jellemzik Önt leginkább, és mik az erősségei.

Személyiségtesztek révén szintén kiderítheti saját természetes jellemvonásait. A legnépszerűbb teszt az MTBI, de az interneten számos egyéb közül is választhat.

Miután körvonalazta, az Ön számára milyen lenne a tökéletes állás, azt is meg kell határoznia, hogy milyen készségekkel rendelkezik.

Először írja le képesítéseit, iskolai végzettségeit és munkatapasztalatait – ezek azok a dolgok, amelyek meghatározhatók és mérhetők, például a könyvelői oklevél, a webdesign terén szerzett többéves tapasztalat vagy az ápolói végzettség.

Ezután állapítsa meg, hogy munkatapasztalatán és képesítésén túl miért értékes Ön egy cég számára. Például a vezetői készség, a csapatmunka és a kommunikációs készségek bemutatják, hogyan lép interakcióba másokkal. Ezek az ún. „puha készségek” egyre fontosabbak minden iparágban, így érdemes kiemelni őket az állásokra való jelentkezéskor.

A fő készségek rövidített listájának előállításához gondoljon a korábban megélt kihívásokra és sikerekre, és gondolja végig, milyen készségek voltak ekkor leginkább segítségére.

A készségek meghatározása után kerítsen sort annak végiggondolására, hogyan győzheti meg a lehetséges munkaadókat, hogy Ön a megfelelő a szerepre. Minderről gondoskodhat az önéletrajz és a kísérőlevél, vagy megtörténhet természetes módon az interjú során.

Ha arra kérik, hogy meséljen magáról, az túl általánosnak és strukturálatlannak tűnhet, ám ne feledje, mire kíváncsi valójában az illető: szakmai tapasztalatát szeretné megismerni, konkrétan pedig azt, hogy az adott munkakörben milyen értéket kínál Ön. Ahelyett, hogy tényeket sorolna egymás után bemutatkozásként, korábbi tapasztalatát fűzze össze történetté. A legjobb történetek világos szerkezetűek, és olvasójukat, illetve hallgatójukat utazásra invitálják. Tartsa mindezt észben saját története elmondásakor.

Emelje ki legnagyobb szakmai eredményeit. Ha pályakezdőnek számít az ágazatban, bátran használjon fel az életéből vett általános sikertörténeteket – csak arra ügyeljen, hogy az olyan, máshol is alkalmazható tulajdonságokra koncentráljon, amelyek az adott állásban is jól jönnek. Például az egyetemi teljesítmény vagy egy önkéntes munka révén bemutathatja nagyszerű kommunikációs vagy problémamegoldó készségeit.

Mindenképpen emelje ki, miért szeretné az állást, és mutassa be a lehetséges munkaadó számára, mennyire motivált, hogy a cégnél dolgozhasson. Összefoglalásként tartsa észben az alábbiakat, amikor a munkaadóknál kopogtat:

Határozza meg a készségeit és képességeit legjobban leíró kulcsszavakat. Emeljen ki minden releváns szakmai és oktatási eredményt, tegye kézzelfoghatóbbá a történetet számokkal: például: „3 év tapasztalat a webdesign terén”, vagy „előző állásomban sikerült az éves költségeket 25%-kal lefaragni”. A jelentkezést szabja az egyes munkakörökre, és figyelmesen nézze át a munkaköri leírást, hogy mindenképpen a cég igényeire reagáljon.

Ezzel készen áll arra, hogy bemutassa a lehetséges munkaadóknak, miért Önt vegyék fel.

Ha megteszi ezeket a kezdő lépéseket, továbbléphet a megfelelő irányba, és meghatározhatja, milyen munka illene legjobban képességeihez.

Rendkívül fontos, hogy meggyőző CV-t (Curriculum Vitae) önéletrajzot vagy motivációs levelet adjon be, hiszen jövőbeli munkáltatói ez alapján alakítják ki Önről az első benyomásukat. Amikor tapasztalatait papíron vagy online platformon, például a LinkedInen bemutatja, meg kell adnia néhány fontos információt, hogy meglévő ismereteit tisztán és meggyőző módon mutassa be. 

Hogyan készíthet olyan önéletrajzot, amely világosan bemutatja a potenciális munkaadók számára, hogy mit kínál Ön?

Hogyan sajátíthatja el, hogyan kell világos, meggyőző kísérőlevelet írni, amellyel bekerülhet a mindent eldöntő interjúra?
 

Kezdjük a kiemelkedő önéletrajz megírásával. Gondoljon úgy az önéletrajzra, mint személyes, szakmai és szociális jellemzői írásbeli összegzésére, amely bemutatja, hogy miért Ön az ideális jelölt az adott állásra.

Ugyan nincsenek a formátumra vonatkozó hivatalos szabályok, vannak olyan elemek, amelyeket mindenképpen érdemes belevenni.

Az elérhetőségei, azaz a neve, a telefonszáma és az e-mail-címe.
Felül egy összefoglaló szakasz, mely 2-3 mondatban ismerteti, ki Ön, és mit kínál.
Korábbi munkatapasztalata részletei, feltüntetve a vállalatok nevét, az ott betöltött pozíciót, illetve a kezdő és befejezési dátumot.
Írjon rövid összefoglalót a munkaköreiről és az elért eredményekről, mely kiemeli a szóban forgó álláshoz szükséges készségeit.
Célszerű megadni a diplomák, bizonyítványok és vizsgák adatait is a dátumokkal együtt, és esetleg az elért érdemjegyeket is, ha ez az adott iparágban releváns.

Jó módszer, ha az önéletrajzot a legrelevánsabb és legfrissebb adatokra korlátozza, és PDF-formátumban küldi el.

Vegye figyelembe, hogy a toborzók és a munkaadók minden megnyíló pozíciónál több tucat önéletrajzot néznek át. Ügyeljen arra, hogy az önéletrajz kiemelkedő legyen, és mindig szabja arra az állásra, amelyre éppen jelentkezik.

 

Mindenképpen említse meg a következőket az önéletrajzában:

  • Kapcsolatfelvételi adatok
  • Korábbi munkatapasztalat
  • Képesítések
  • Tanulmányok
  • Személyes motivációs nyilatkozat

Néhány tipp a kiemelkedő önéletrajz megírásához.

  • Legyen tömör és világos, és a legfontosabb és legfrissebb adatok legyenek felül.
  • Ne feledje ellenőrizni helyesírás és nyelvhelyesség szempontjából.
  • Ne használjon túl sok formázást, például félkövér és dőlt betűt, valamint aláhúzást.
  • Tartózkodjon az olyan szakkifejezésektől, amelyeket a potenciális munkaadó nem ért, például a betűszavaktól és cégspecifikus kifejezésektől.

Az adott állás jellegének függvényében érdemes lehet más típusú önéletrajz készítését is megfontolni, például LinkedIn-profil vagy akár személyes webhely elkészítését.

A LinkedIn kiváló platform a munkáltatók figyelmének felkeltésére és az Önhöz hasonló szakemberekkel való kapcsolatépítésre.

LinkedIn-profil létrehozásakor gondoskodjon arról, hogy a címsor világos és egyszerű legyen, és az összegzés részben írjon vegyesen a múltról, a jelenről és jövőbeni ambícióiról. A legjobb, ha ajánlásokat kér korábbi munkaadóitól vagy munkatársaitól, és közzéteszi őket a profilban.

A korábbi munkakörök ismertetésekor összpontosítson a keresett állás szempontjából releváns készségekre, és mutassa be, hogy rendelkezik a szükséges tapasztalattal.

Ne feledje a profilt naprakész állapotban tartani. Ebből a potenciális toborzók láthatják, hogy Ön összeszedett, és motivált abban, hogy közölje, mit kínál számukra.

Végül pedig a profil nyilvánossá tétele mellett gondoskodjon az URL személyre szabásáról is.
 

Miután elkészítette az önéletrajzot, itt az ideje formális kísérőlevelet írni, amely színesebbé teszi a jelentkezést, és összefoglalja, mit nyújthat Ön.

Mindig törekedjen rá, hogy a toborzást végző munkatársat, illetve a leendő vezetőt azonosítsa, és közvetlenül szólítsa meg, ha lehetséges, kerülje el az általános "Tisztelt Asszonyom/Uram!" megszólítást. Gyakran a kísérőlevéllel tesszük az első benyomást, ezért fontos, hogy a címzett érezze, hogy kifejezetten számára íródott.

A kísérőlevél legyen rövid, professzionális, és ne csak azt ismételgesse benne, amit már az önéletrajzban is leírt. Ehelyett ismertesse három-négy bekezdésben, miért lenne nagyszerű Ön az adott munkakörre. Először írjon személyes motivációjáról, és taglalja, miért alkalmas Ön a munkakörre. Ügyeljen arra, hogy ne használja túl sokszor az "én" szót, és összpontosítson arra, hogyan lehetne a szervezet segítségére.

Végül világos következő lépéssel zárja le a levelet, például azzal, hogy "Várom válaszát". Ha papíralapú jelentkezést nyújt be, írja alá tollal, hogy a kézírása is szerepeljen rajta.

Ha az önéletrajzot vagy kísérőlevelet e-mailben küldi el, az e-mailnek a fenti szabályokat kell követnie.

A tárgysor legyen világos és egyszerű, például: "Állásjelentkezés - munkakör neve - AZ ÖN NEVE", vagy tüntesse fel az állás hivatkozási számát, ha van.

Most, hogy kezében vannak az eszközök ahhoz, hogy elkészítse ezeket a kulcsfontosságú dokumentumokat, készen áll rá, hogy magabiztosan állást keressen, és állásokra jelentkezzen. Ne feledje az önéletrajzokat és a kísérőleveleket átolvasni, és mindig szabja őket arra az állásra, amelyre éppen jelentkezik.

A személyes márka kialakítása

A toborzók általában több tucat jelentkezést néznek át, mielőtt kiválasztják a jelöltjeiket.

Mit tehet azért, hogy biztosan kiemelkedjen a tömegből? Ha egységes és hiteles online jelenlétet alakít ki, az segíthet abban, hogy felkeltse a toborzók figyelmét, illetve tisztán és pontosan meghatározza, hogy ki Ön.

  • Az online eszközök miként segíthetik az Ön meglévő digitális lábnyomának áttekintését és értékelését?

  • Miként hasznosíthatja a közösségi médiát, a blogokat és az online közösségeket a személyes márkája és online identitása erősítéséhez?

A toborzók szemében úgy emelkedhet ki a tömegből, ha egyediként és eredetiként mutatkozik be személyesen, papíron és – ami egyre nagyobb jelentősséggel bír – az interneten egyaránt.

A toborzók szemében úgy emelkedhet ki a tömegből, ha egyediként és eredetiként mutatkozik be személyesen, papíron és – ami egyre nagyobb jelentősséggel bír – az interneten egyaránt.

Ebben a videóban bemutatjuk, hogyan állíthatja elő és kezelheti az interneten személyes márkáját, amely sikeresen tükrözi, ki Ön.

A személyes márka egy olyan kombináció, melyben azok a személyes jellemzők, értékek, erősségek és elkötelezettségek találhatók, amelyek alapján az emberek ismerik és értékelik Önt. Az a kép, amely másokban Önről a cselekedetei összessége alapján kialakul. Az erős személyes márka célirányosan kifejlesztett, eredeti, és lehetővé teszi erősségei kifejezésre juttatását.

Napjaink összekapcsolt világában a személyes márka internetes kezelése és promóciója nagyon fontos. Először nézzük meg, miért olyan fontos ez. A kutatások kimutatták, hogy a legtöbb toborzó a közösségi médiában tájékozódik a jelentkezőkről, és a munkaadók ajánlásai és a vállalati webhelyek után a legfontosabb toborzási eszközt a közösségi média jelenti.

Világos tehát, hogy a személyes márka hiteles, konzisztens megjelenítése révén miért lehet kiemelkedni a tömegből napjaink piacán. Nézzük meg, hogyan hozhatja létre és építheti ki online jelenlétét.

Először keressen rá saját magára a Google-lal, és nézze meg, mit mond Önről az internet. A deaseat.me és hasonló eszközökkel áttekintheti és törölheti azokat a dolgokat, amelyek véleménye szerint negatívan hatnak jó hírnevére. Értesítéseket is beállíthat a saját nevére, így folyamatosan figyelheti a jelenlétét.

Most pedig ideje elkezdeni online jelenléte fejlesztését. A megfelelő közösségi médiacsatornákat választva a legjobb az esélye, hogy megtalálják.

Gondolja végig, mi érdekli igazán, és milyen területeken szeretne szakértőként megjelenni. Szenvedélyei és érdeklődése alapján válasszon legfeljebb három témakört.

Ezután keresse meg a témákhoz kapcsolódó legrelevánsabb webhelyeket vagy közösségi médiaplatformokat. Ha például ételek terén szeretne közösségformáló felhasználó lenni, a célközönség valószínűleg valamelyik vizuális platformon – például az Instagramon vagy Pinteresten – található. Ha pedig az informatika terén szerzett üzleti tapasztalatát szeretné bemutatni, összpontosítson LinkedIn-profil felépítésére, ahol olyan releváns, az iparághoz kapcsolódó tartalmakat oszthat meg, amely mások számára is érdekes lehet.

A közösségi hálózatok fiókjain kívül fontolja meg személyes webhely készítését, mely segíthet online jelenléte kiépítésében. A webhelyen teljes mértékben kezében tarthatja, mi jelenjen meg, és a keresők eredményei közt elfoglalt helyezése javításához is hozzájárulhat.

A tartalmak közzétételét pedig nem kell feltétlenül egyszerre elvégezni. Törekedjen konzisztens minőségre a közzétett anyagokban, és szánjon időt a rendszeres közzétételre. Ne feledje azonban, hogy nem csupán a tartalom elkészítése és közzététele fontos, ha erős kapcsolati hálót épít ki saját márkája körül, az nagyon jól jöhet az álláskereséskor is.

 

Mindig ügyeljen rá, hogy személyes márkája hiteles legyen, és hűen tükrözze Önt.
 

Most pedig itt az idő nekifogni a személyes márka online elkészítésének és kezelésének. Gondolja végig, hogyan mutathatja meg a legjobb oldalát, amellyel lenyűgözheti a toborzókat, és kezdje el körbejárni, milyen csatornák alkalmasak a leginkább online jelenléte kiépítésére.

Az álláskeresés hatalmas feladatnak tűnhet, de a megfelelő hozzáállással és eszközökkel képes lesz hatékonyan és eredményesen elvégezni.

  • milyen eszközök segítenek abban, hogy értesüljön a közzétett friss álláslehetőségekről?
  • miként segíthet az online és offline kapcsolatépítés abban, hogy az álláskeresés során több emberhez érjen el?

Az álláskereséshez számos webhely és online eszköz kínál segítséget. De hogyan fogjon hozzá? Az a dolgok trükkje, hogy rá kell jönni, az adott álláskeresésnél mi a legjobb.

Mielőtt belevetné magát, gondolja végig röviden, milyen jellegű munka érdekli, így a keresést irányítottan tudja elvégezni.

Válasszon ki három iparágat, amely érdekli, majd ezeken belül válassza ki az Ön számára legszimpatikusabb néhány céget.

Ha kész a lista, a Google Értesítő segítségével az adott iparágakra és cégekre vonatkozó legfrissebb híreket és cikkeket megkaphatja e-mailben. Így váratlan álláslehetőségekre bukkanhat, illetve az interjúkon is tájékozottnak tűnhet, ha tud beszélni az iparág friss fejleményeiről.

Ezután következnek az internetes állásfórumok. Keressen rájuk keresővel – sok közül választhat, ezért próbálkozzon ugyanazzal, mint az iparágaknál: válassza ki az Ön számára legrelevánsabb két-három fórumot.

Tartsa észben, hogy az összes üresedés több mint felét személyes kapcsolatok révén töltik be. Ezért fontos ugyan az interneten is állásokra jelentkezni, azonban a sikerhez jelentősen hozzájárulhat az is, ha saját hálózatot épít ki.

Számoljon be barátainak, családtagjainak és volt munkatársainak arról, hogy állást keres. Még ha ők maguk nem is az Önt érdeklő iparágban dolgoznak, lehet, hogy be tudják mutatni valakinek, aki viszont igen.

Fontolja meg továbbá, hogy iparági rendezvényekre vagy konferenciákra látogat, melyek révén szintén új, releváns kapcsolatokat építhet ki.

Számos cég és alkalmazott a közösségi médiában már azelőtt közzéteszi az álláslehetőségeket, hogy megjelennének az állásfórumokon, ezért érdemes az adott LinkedIn-, Facebook- és Twitter-fiókokat követni.

Az online közösségi hálózatok közül a LinkedIn a leginkább munkaközpontú, és segítségével az emberekkel munkájuk, illetve iparáguk alapján lehet kapcsolatba lépni. Ez azt jelenti, hogy az ott közzétett és megosztott tartalmak nagyobb segítségére lehetnek az álláskeresésben. Ne feledje azonban, hogy kapcsolatai legyenek relevánsak, és a kitűzött állásra összpontosítsanak.

Ha valakivel offline kapcsolatot teremt, ne feledje, hogy azonnal vegye fel LinkedIn-hálózatába, amíg a kapcsolatfelvétel mindkettőjükben frissen él. Ezzel nagyszerűen folytatható a beszélgetés.

Rákereshet a kívánt állásokra vonatkozó LinkedIn-csoportokra is. A csoportok révén a közös szakmai érdeklődésű emberek találkozhatnak, és megbeszélhetik az iparági fejleményeket, valamint érdekes tartalmakat és állásokat oszthatnak meg. Ha értékes hozzáfűznivalója van, beléphet a csoportban folyó beszélgetésbe. Ezzel felhívhatja a figyelmet a nevére, és esetleg új kapcsolatok létrejöttét segítheti elő.

Miután elkezd állásokra jelentkezni, fontos nyilvántartani, milyen munkakörökre jelentkezett már, hogy idejében utánkövethesse ezeket a lehetőségeket.

Mindehhez csak egy egyszerű táblázat és megfelelő szoftver, például a Google Táblázatok vagy a Microsoft Excel szükséges. Rögzítse azon cégek nevét, amelyekhez jelentkezett, kapcsolatfelvételi adataikat, a jelentkezés dátumát, az utánkövetés dátumát és az aktuális állapotot: „folyamatban”, „válaszra vár” stb. A könnyű utánkereshetőség érdekében adjon meg a munkaköri leírásra mutató linket, és ne feledje frissíteni a táblázatot az álláskeresés előrehaladtával.

Készíthet hasonló táblázatot a kapcsolattartók számára, melyben felsorolja nevüket, cégüket, kapcsolatfelvételi adataikat, a kapcsolatteremtés módját, és hogy szükséges-e utánkövetés.

Így lehet tehát időt megtakarítani, és gyorsabban megtalálni a megfelelő állást. Ne feledje meghatározni, milyen jellegű állás vagy iparág felel meg Önnek, majd az online keresést összpontosítsa a releváns állásokra, és folyamatosan lépjen kapcsolatba olyan emberekkel, akik segíthetnek céljai elérésében.

Felkészülés az állásinterjúra

Ha felkészülten, nyugodtan és tájékozottan érkezik az állásinterjúra, azzal erős benyomást gyakorolhat az interjúztatóra – ez valódi különbséget eredményezhet. 

  • Hogyan készüljön fel az interjú előtt a különböző típusú kérdésekre, amelyeket feltehetnek Önnek?
  • Hogyan maradhatunk nyugodtak az interjú során;

Ha felkészült az állásinterjúra, megelőzheti, hogy stressz kerítse a hatalmába, és ehelyett jó benyomást kelthet jövendő munkaadójában. Az interjúra tekintsen inkább úgy, mint két ember közti beszélgetésre, semmint formális kérdések és válaszok sorozatára. Ilyenkor a potenciális munkaadónak és Önnek egyaránt alkalma nyílik eldönteni, megfelelnek-e egymásnak.

Mindezt észben tartva nézzünk meg néhány dolgot, amelyekre a nagy nap előtt gondolni kell.

Először nézzen utána a cégnek és a kilátásban lévő állásnak, és győződjön meg arról, hogy mivel jár a munkaköre, milyen készségek szükségesek, és miért Ön a legjobb jelölt. Az interjún mindig legyen képes világosan kifejteni, milyen értéket jelenthet Ön a cég számára, és lehetőleg mondjon példákat arra, hogy hogyan segíthet a cég igényeinek teljesítésében.

Érdemes továbbá előre megtudni, ki vezeti majd az interjút, így az illető igényeire szabhatja mondandóját. Egy HR vezető például gyakran más készségeket keres, mint mondjuk a potenciális közvetlen vezető, ezért próbálja elképzelni, mi a fontos számára.

Ezután próbálja előre kitalálni, milyen kérdésekre számíthat. Az alábbiakban felsorolunk néhány gyakori interjúkérdést, de mindenképpen járjon utána, hogy vannak-e olyan kérdések, amelyek az adott iparágra vagy munkakörre jellemzőek:

  • Mit tudna elmondani magáról?
  • Fel tudná sorolni erősségeit?
  • Mik a gyenge pontjai?
  • Hol látja magát öt év múlva?
  • Miért szeretne itt dolgozni?


A válaszokon gondolkodva ügyeljen arra, hogy ne kezdje rögtön a megoldásokkal, hanem mindig mondjon el egy történetet, melyben ismerteti a gondolatmenetet. Ha adatokat és konkrét példákat említ, azzal alátámaszthatja mondandóját. Készüljön fel előre a válaszokkal, és gyakorolja őket hangosan, hogy magabiztosan álljon a nagy nap elé.

Érdemes kérdésekkel is készülni, melyeket az interjún feltehet. Ezzel nem csupán a felkínált állást ismeri meg jobban, hanem azt is bemutatja a potenciális toborzó számára, hogy érdekli Önt az állás, és motivált. Ne feledje, hogy az interjúztatókra azok a jelentkezők teszik a legnagyobb benyomást, akik világosan gondolkodnak, és ha szükséges, megkérik őket, hogy tisztázzák a dolgokat.

Közvetlenül mielőtt az interjúra indulna, összpontosítson arra, hogy megőrizze nyugalmát. Érkezzen a megbeszélt idő előtt, és szánjon egy kis időt gondolatai összeszedésére. Ha mélyen beszívja, majd lassan ereszti ki a levegőt, az segít a test és a szellem ellazításában.

Az interjú alatt tartsa észben, hogy a kommunikáció 70%-a nem verbális. Ne feledkezzen meg tehát a szemkontaktusról és a mosolyról, továbbá üljön egyenesen, és készítsen jegyzeteket. Ezenkívül figyeljen, hogy ne tegye keresztbe karjait, mivel ez védekező viselkedésre utalhat.

Fontolja meg, hogy az interjú után az interjúztatónak rövid köszönő e-mailt küld. Ezzel kimutatja professzionalizmusát, azt, hogy értékeli az Önre fordított idejét, és hogy mennyire szeretné megkapni az állást.

Amellett, hogy megköszöni az Önre fordított időt, az e-mailben élhet a lehetőséggel, hogy bemutassa, tisztában van a munkakörrel. A végére írjon barátságos, világos búcsúzást, például: „Várom válaszát”, vagy bármi hasonlót.

Ezekkel a tippekkel felvértezve hamar teljesen felkészülhet arra, hogy jövendő munkaadójában nagyszerű első benyomást keltsen. Sok sikert!

forrás: www.google.com